Tussen Westerstukken en Bruiningstukken

De geschiedenis van de SV Yde de Punt

Op 14 maart 1948 werd de VV Yde de Punt opgericht. Er werd echter al eerder in clubverband gevoetbald in Yde de Punt. Vanaf 1932 bestond VIOS (Vooruitgang is Ons Streven) met als clubkleuren zwart en wit. Vanaf 1934 werd “Ide” Toegelaten als lid van de Drentsche Bon. De eerste wedstrijden werden gespeeld op een hobbelig stuk (heide) veld met een paar stokken als doel. Velen van u zullen zich deze plaats herinneren als de plek waar het paasvuur werd ontstoken (het huidige hoofdveld). Later, toen het veld aangelegd werd (het huidige bijveld) heeft men tijdelijk bij het Yde Loopje gevoetbald, in de buurt van het huis waar de familie R. Venema heeft gewoond.

Het oude veld was gelegen in een perceel land met de naam de Westerstukken. Wanner het veld te nat was, nam men eenvoudig de doelen mee naar een verderop gelegen stuk land, de Bruiningstukken. Men speelde in die tijd tegen o.a. Bunne en Donderden. In de kantine staan nog enkele bekers als stille getuigen uit die tijd. Vlak voor de oorlog werd VIOS opgeheven omdat het grootste deel van de spelers in militaire dienst moest.

My beautiful picture

In 1945 begon Hendrik Barkhof een café in Yde en als voetballiefhebber nam hij het initiatief om weer een voetbalclub op te richten. Men wilde graag weer onder de vlag van de KNVB gaan voetballen, maar dit bleek minder eenvoudig dan gedacht. Naar nu bleek, was het inmiddels ter ziele gegane VIOS niet als lid afgemeld bij de KNVB. Een schuld van 80,- gulden was het gevolg, indie jaren de waare van een goede melkkoe. Pas nadat Hendrik Barkhof dit bedrag had bestaald, kon er verder gepraat worden.

My beautiful picture

Men kreeg toen te maken met de heer Filitas Goedhart, burgemeester van de gemeente Vries, bestuurslid van Vako en de Drentsche voetbalbond. Hij was minder enthousiast over de plannen van Barkhof. Hij zag de Yder voetballers liever bij Vako komen. Onder aanvoering van de heer H. De Klein, destijds raadslid en aardig gewaagd aan de burgemeester, kreeg men het toch voor elkaar om toegelaten te worden als lid van de bond. Ook op De Punt is geprobeerd een voetbalclub op te richten. De club in Yde benaderde dit gezelschap om lid te worden. Pas nadat men in Yde de toezegging had gedaan dat de club vv Yde de Punt zou gaan heten, was men bereid lid te worden. De nieuwe clubkleuren werden rood/wit, met als achterliggende gedachte dat de Ydenaren die in Eelde voetbalden, zonder aanschaf van nieuwe kleding lid konden worden. Hendrik Barkhof kocht een paar doelpalen en een echte lederen voetbal en men kon beginnen! Inmiddels waren de reglementen van de KNVB binnengekomen waardoor de aansluiting bij de bond een officieel feit was. Uit deze reglementen bleek dat men verplicht was een aantal spullen aan te schaffen. Veel geld was er niet, dus werd een verloting georganiseerd. Alle 2000 loten werden verkocht en de opbrengst werd gespendeerd aan een (goedgekeurd) veld, doelnetten en een verbandtrommel. Dit alles had 40,- gulden gekost en de kas was alweer leeg. Daarom werd ook nog een bazaar georganiseerd om extra inkomsten te generen.

Voetbal

In het seizoen 1950-1951 komt de v.v. Yde de Punt voor het eerst voor in de standen van de D.V.B. 3e klasse noord. In dit seizoen eindigde het 1e elftal op een gedeelde 1e plaats met Nieuw Roden. In twee beslissingswedstrijden (0-0 & 3-2) was het uiteindelijke Nieuw Roden dat promoveerde naar de 2e klasse. In het seizoen 1952-1953 werd zowel het 1e als het twee elftal kampioen. Het eerste elftal promoveerde dat jaar naar de 2e klasse. Een jaar later kon de kampionsvlag weer gehesen worden en mag v.v. Yde de Punt zich een 1e klasser noemen. In deze klasse handhaven zij zich drie jaar voordat ze weer terug waren in de 3e klasse.

Handbal

In 1950 is de afdeling handbal opgericht. Helaas heeft deze tweede tak van sport het maar twee jaar kunnen volhouden binnen de vereniging.

Gymnastiek en volleybal

Op 3 maart 1960 ziet de afdeling gymnastiek het levenslicht. Vanaf die tijd heet onze club SV Yde de Punt. Op 17 mei 1976 komt, mede door de bouw van de Betmer, de afdeling volleybal tot stand. Een bijzonder succesvolle afdeling, zo blijkt uit de vele kampioenschappen die zijn behaald.

1994total visits,1visits today